11.8.13

Ο έρωτας στα χρόνια της κρίσης




Μέχρι χθες οι σχέσεις έμοιαζαν με την όμορφη και φανταχτερή ουρά του παγωνιού, ραντεβού σε ακριβά εστιατόρια, πολυτελή ξενοδοχεία για διήμερα όλο πάθος και δώρα από τα ξεχωριστά μαγαζιά. Τώρα, όλα αυτά πάνε στην άκρη γι’ αυτό ας βρούμε την ουσία στις καθημερινές απλές χαρές.    Η οικονομική κρίση έχει δηλητηριάσει τις σχέσεις, αποτελέσματα ερευνών δείχνουν ότι άνδρες και γυναίκες έχουν επηρεαστεί σε σημαντικό ποσοστό, που αγγίζει το 50%, τόσο στη σεξουαλική τους ζωή και στη συχνότητα των επαφών τους όσο και στο επίπεδο της ποιότητας της σχέσης τους. Αυτό σημαίνει ότι οι άνδρες και οι γυναίκες που συμμετείχαν στις έρευνες υποστηρίζουν ότι έχει μειωθεί η συχνότητα που κάνουν σεξ με τον σύντροφό τους αλλά και η ευχαρίστηση που λαμβάνουν από τη σεξουαλική επαφή. Μάλιστα, οι συγκριτικές αναλύσεις δείχνουν πως όσο βαθαίνει η οικονομική κρίση οι επιπτώσεις γίνονται ακόμα πιο αισθητές και στα δύο φύλα.   


ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ Είναι χαρακτηριστικό ότι οι γυναίκες δείχνουν ακόμα πιο ευάλωτες απέναντι στις επιπτώσεις που φέρει η κρίση στη ζωή τους και κυρίως στην ικανοποίηση που λαμβάνουν από τη σχέση τους, είτε σε συναισθηματικό είτε σε σεξουαλικό επίπεδο. Ο άνδρας από την άλλη είναι πιο θορυβώδης στα συμπτώματα του άγχους του. Εγκλωβίζεται στο κοινωνικό «πρέπει» του ρόλου του ως «κουβαλητής του σπιτιού», υπεύθυνου για την οικονομική ευημερία της οικογένειας. Αισθάνεται απογοητευμένος, θυμωμένος και αδύναμος να αντιδράσει. Το αποτέλεσμα της καθημερινότητας δείχνει ότι είναι «λίγος» στην εκπλήρωση αυτού του βασικού του ρόλου, γεγονός που τον οδηγεί συχνά στην παραίτηση με συμπτωματολογία κατάθλιψης και αγχωδών διαταραχών. Είναι αναπόφευκτο ότι αυτό θα επηρεάσει τη διάθεση και αυτοεκτίμησή του, με άμεσο αντίκτυπο και στη σεξουαλική του επιθυμία.


 ΞΕΚΑΘΑΡΙΣΜΑ ΤΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ Οι άνθρωποι ελεύθεροι πια από τους επιφανειακούς, υλικούς αντιπερισπασμούς της καθημερινότητάς τους αναγκάζονται να κοιτάξουν πιο ουσιαστικά θέματα και να κρίνουν την ποιότητα της ζωής και των σχέσεών τους. Θα μπορούσαμε να το παρομοιάσουμε με μια ευκαιρία για αξιολόγηση της ποιότητας και του ψυχικού συναισθηματικού βάθους των διαπροσωπικών μας σχέσεων. Με γρήγορο και βίαιο τρόπο η κρίση αυτή προσφέρει ένα ξεκαθάρισμα των ουσιαστικών σχέσεων από τις αδύναμες, επιφανειακές σχέσεις που απλά συντηρούνταν στην επικάλυψη των προβλημάτων τους από υλικά αγαθά, εξόδους και φαινομενική ευημερία. Συνοπτικά λοιπόν, αυτό που βλέπουμε είναι οι δυνατές, υγιείς σχέσεις να γίνονται ακόμα πιο δυνατές, ενώ οι εύθραυστες, αδύναμες, νοσηρές ή επιφανειακές σχέσεις να κρίνονται και να διαλύονται.  




ΧΑΜΗΛΗ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ Η οικονομική κρίση μπορεί να είναι γενικευμένη και να αφορά το σύνολο των πολιτών, αλλά βιώνεται ως αίσθηση προσωπικής αποτυχίας που οδηγεί στην καταβαράθρωση της αυτοεκτίμησης, με αποτέλεσμα να επηρεάζεται το σύνολο των εκφράσεων της προσωπικής ύπαρξης και φυσικά και των προσωπικών σχέσεων.   Η απογοήτευση είναι η απώλεια της ικανότητας να γοητεύεις και να γοητεύεσαι. Και αν αφεθείς με μια αφορμή στην απογοήτευση, τότε αυτή διαχέεται στην όλη ύπαρξη και η ζωή ισοπεδώνεται, καθώς όλα μοιάζουν δίχως νόημα.    Όταν κάποιος νιώθει την αυτοεκτίμησή του να διαλύεται, τότε ζητά την ερωτική σχέση, ώστε να επιβεβαιώνεται. Γι’ αυτό όχι μόνο δεν αναδεικνύει τον σύντροφό του, αλλά αντίθετα τον υποτιμά, έστω και αν επιφανειακά τον φροντίζει. Ο έλεγχος του άλλου δημιουργεί ψευδαίσθηση προσωπικής σημαντικότητας. Γι’ αυτό διαλύεται όταν αμφισβητείται, όταν χάνει το αντικείμενο της επιβεβαίωσής του. Ο Νάρκισσος έχει ανάγκη την Ηχώ, όχι επειδή την αγαπά, αλλά για να του επαναλαμβάνει αυτά που θέλει να ακούει, ώστε να τον επιβεβαιώνει. 


Ο ΕΡΩΤΑΣ ΑΠΑΙΤΕΙ ΑΣΚΗΣΗ Όποιοι στα χρόνια της πολυτέλειας θεωρούσαν ότι άξιζαν, επειδή μέσα από την επίδειξη του πλούτου τους, μπορούσαν να εξαγοράζουν τις σεξουαλικές τους κατακτήσεις, όταν έχασαν την οικονομική τους άνεση, ένιωσαν τον προσωπικό τους ευτελισμό, καθώς κανείς δεν τους επιθυμεί, ενώ αντίθετα δέχονται το διασυρμό καθώς οι πρώην κατακτήσεις ή οι απατημένοι σύντροφοί τους εκφράζουν την αποστροφή τους.   Η ερωτική ζωή όμως καλλιεργείται. Δεν είναι δοσμένη και μαγική όπως στα κινηματογραφικά έργα. Ο έρωτας είναι άθλημα που απαιτεί τη διαρκή άσκηση.    Η διάκριση μεταξύ των ερωτικών ανθρώπων και των καταναλωτών του έρωτα είναι σημαντική. Ο καταναλωτής του έρωτα δεν αντέχει τη μακρόχρονη συμπόρευση με τον ίδιο σύντροφο, γιατί δεν αντέχει ούτε τον εαυτό του. Η προσωπική κενότητα μεταφέρεται στη σχέση και στον σύντροφο. Ο έρωτας αποτελεί προσπάθεια αποφυγής του εαυτού και όχι επιθυμία συνάντησης του άλλου. Αναζητεί τον ιδανικό σύντροφο που θα του προσφέρει αυτό που επιθυμεί, δίχως αυτός να συμβάλλει, προσφέροντας κάτι αντίστοιχο.   Ο καταναλωτής του έρωτα δεν μπορεί να εμπιστευτεί εκείνον που θα ερωτευθεί. Οι απανωτές απογοητεύσεις τον κάνουν εκδικητικό. Δεν υπερασπίζεται τις επιλογές του. Πριν σχετισθεί νιώθει ερωτευμένος και κάνει το κάθε τι για να αποκτήσει το αντικείμενο του πόθου του. Αμέσως μετά νιώθει παγιδευμένος και κάνει το κάθε τι για να δραπετεύσει.   

Η ΕΠΙΘΥΜΙΑ ΓΙΑ ΖΩΗ Ο ερωτικός άνθρωπος νιώθει να αναβλύζουν μέσα του χιλιάδες διαφορετικές επιθυμίες που αγγίζουν διαφορετικές πλευρές του, αλλά που όλες περικλείουν τη βασική επιθυμία για ζωή. Δεν περιορίζει την ερωτική του ικανότητα μόνο στις ερωτικές σχέσεις. Το βλέμμα του αναγνωρίζει την ομορφιά και εκστασιάζεται σε διαφορετικές καταστάσεις.   Ο ερωτικός άνθρωπος δεν αναζητεί λόγους για να απογοητεύεται, αλλά είναι γοητευτικός, καθώς είναι αυθεντικός. Γνωρίζει να μη στέκεται στα φθαρτά στοιχεία της συμπεριφοράς των άλλων, αλλά να σχετίζεται με την ομορφιά των προσώπων τους. Αναδεικνύει τον σύντροφό του. Αγαπώντας, νιώθει να εμπλουτίζεται ο ίδιος.   Ο ερωτικός άνθρωπος είναι αυτός που γνωρίζει να ζει αισθαντικά τη ζωή του, ανεξάρτητα από τις όποιες αντιξοότητες. Οι δυσκολίες στην ανθρώπινη ύπαρξη, θα υπάρχουν και μετά την οικονομική κρίση, αλλά όσοι θα έχουν ατσαλώσει στις δυσκολίες, θα έχουν κατακτήσει και νέα εφόδια για την κατάκτηση της σοφίας. 

Περιοδικό Life

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια όλων είναι καλοδεχούμενα εφόσον δεν προσβάλλουν τον συγγραφέα και τον αναγνώστη,
Ευχαριστω